Blogg om höns och lantliv

Rishögar!

tomta
I flera år har vi haft stockar och rishögar nära tomten, de sista här verkade helt ha glömts bort… Funderade på hur det går med de djur som håller till där, om riset ska bort är det kanske bäst nu innan de får ungar… Sen hade det ju varit trevligt att äntligen få se ut över vidderna… Förra veckan fick jag helt enkelt nog så jag ringde skogsbolaget och sa precis som jag känner, vänligt men med önskan och vilja. De lyssnade och sa att om de legat mer än ett halvår bör det ju kollas upp.

Två dagar senare när jag precis avslutat morgonkaffet ser jag genom köksfönstret hur den stora flis-bilen rullar  in…!🙂 Det påminner mig om att det alltid är värt att försöka! Är man inte nöjd med något finns nästan alltid en chans att förbättra!

tomt
Och så vår lilla flis då, modell mindre… som vi använde när vi röjde vår tomt för 4 år sen. Många träd skulle ner och högarna kändes enorma…. puh. Jag drömde om stockar och ris flera nätter i rad…. Vi behövde inte anlita någon eftersom vi fick all hjälp av Magnus fantastiska föräldrar. De hjälpte oss sen också med bygget av övervåningen i huset.

tomternas
Två helgers jobb från morgon till kväll. Visst är det något särskilt med riktigt grovjobb? Det blir så konkret det man gjort. Och faktiskt skönt att ta ut sig ordentligt. Så går man där och småpratar och skojar lite emellanåt, den teamkänslan gillar jag. Sen sover man rätt gott (även om man kanske inte drömmer om rosa moln).

tomterna
Vi hade otroligt bra samarbete vi fyra. Även om det var mycket och allt skulle tas om hand hade vi också roligt ihop. Och så spännande att ha gjort sig en egen plats där man kunde drömma om det kommande huset! En ordentlig vedhög blev det ju också.

tomter
Och att sitta och fika på tomten… Svärmor var ju också med och slet och drog i riset men fixade också lunch och så. Det är sååå mycket värt att någon ordnar med allt sånt när man röjer, bygger, målar eller vad man nu gör!

Single Post Navigation

Kommentera

