Blogg om höns och lantliv

Vi gör gropar!

gropar
Efter dagens lunchpromis fick hönsen vara lösa i trädgården som vanligt. De brukar stå vid hönsgårdsdörren och ropa klagande när vi går förbi på vägen… ‘hallå vart ska ni, släpp ut oss!’. När jag är tillbaka och på väg till hagen för att släppa ut dom börjar de krafsa på dörren…

grop
Man pickar, krafsar, rumsterar om och vrider sig tills det blivit en lagom stor grop för en höna. Sandbadning på G!

gropen
Så skönt att man kan vara i trädgården nu utan att frysa! Då kan ju Andruska också vara med en längre stund. Efter lite ruschande rullade hon nöjt ihop sig i en lövhög. Med en pinne.

Single Post Navigation

4 thoughts on “Vi gör gropar!

  1. Dina hönor och tuppar ser så välmående och nöjda ut. Det syns att de har ett bra liv.

  2. Tack Lena! Vad roligt att höra.

  3. jattesota…och sa kul att se nagon som bryr sig sa mycket om sina honor!
    Vi brukade ha honor i Sverige och sedan har med (bosatt i USA), men har inte pa en del ar nu. Jag saknar verkligen att ha dom. Forr gick dom losa och kom nar jag ropade. Tyvarr har vi fatt en hel del rovfaglar nu sa om jag skaffar nya tror jag vi maste ha dom instangslade😦 men annars blir dom nog kidnappade.

  4. Ja, visst är de! Tack! Höns är verkligen underbara husdjur! Så gulligt att de kommer när man ropar🙂.
    Det enda jobbiga är, precis som du skriver, hur man ska kunna skydda dem från rovdjur… Man vill ju ha den där idyllen med fria hönor ute i gräset hela dagarna men så fäster man sig så vid varje individ så det är svårt att ta en förlust, man blir nojig… Jag hade mina lösa (staket runt tomten) flera timmar om dagen i somras och höstas utan problem men sen fick grannen besök av mink, även på dagen, och min favoritälskling blev dödad av höken i slutet av nov😦. Sen dess får de bara vara lösa under uppsikt.

    Åh, det finns ett litet rescue-center för höns i USA, i Minneapolis! Jo, jag vet USA är stort så kanske har du inte hört talas om dem. Men i alla fall, det är ett kunnigt par som är sååå engagerade, verkligen stora djurvänner! Man kan också följa dem på Facebook, de heter ‘Chicken Run Rescue’.

    Ha en fin dag!
    Hälsn. Katarina

Kommentera

