Blogg om höns och lantliv

Vackra mysiga Stina!

s
Jag vet inte vart man tar vägen efter detta liv men jag hoppas att det finns ett sådant för djur. Att det finns gröna ängar, trygghet, sol, sandbad, spännande saker, samhörighet och allt annat som förgyller tillvaron för en höna. Tänk vilken stor tröst det skulle vara för alla som älskat ett husdjur att veta var det är och att det har det bra nu. Att det inte lider av att inte få vara med mer.
Jag hade svårast med att jag inte kunde skydda henne, att hon bara fick 1,5 år, att inte veta vart hon tog vägen och så den där smärtan över att hon inte får vara med mer. Kändes så orättvist. En del säger att man inte ska tänka så eftersom djur inte har någon tidsuppfattning. Men oavsett, hon hade väl hellre fortsatt att jaga fjärilar, springa ute i trädgården, leta insekter och sola på terassen med de andra än att vara borta? Men förhoppningsvis ser hon inte det utanförskapet. Fast det är ju det man inte vet…

sttt
Livsnjutare uti fjädertopparna! Här njuter hon av solen på terassen. Jag kommer sakna att ha henne vid fötterna eller i knät när vi sitter och fikar där till våren. Jag kommer särskilt sakna att se henne tillsammans med de andra när allt somrigt kommer. Se henne ta för sig av allt i trädgården. Skulle önska att hon hade fått vara med, i alla fall en sommar till.

sti
De andra är mer flockstyrda, hon gick gärna i närheten men på egna små äventyr eller med mig, uppslukad av allt spännande. Att hon inte alltid hängde med flocken var det som gjorde henne så utsatt för höken den dagen. Har hört av flera att de just förlorat sin favorit, den som varit tamast. Undrar om det kan vara att just de från början är mer självständiga. Fast så var hon väldigt tuff och orädd också, reste ragg och gjorde utfall mot hundarna om de gick för nära…

stin
Och så kommer jag sakna att ha henne kring mig när jag grejar i trädgården. Hon var ofta den enda som var med mig och jobbade i trädgården. Det var bara hon som förstod chansen till mask och väntade ivrigt vid varje spadtag eller lyft av stenar och stubbar. Godhjärtad, medveten och fyndig. Här dricker hon vattendroppar!

stino
I solen med Dino som hon växte upp med. Hon är verkligen en älskad höna och personlighet som fattas mig.

Single Post Navigation

Kommentera

