Blogg om höns och lantliv

Hos doktorn!

veterinar
Hade lite bråttom och skar mig i tummen idag! En av få saker som är jobbiga med att bo på landet är när det händer något eller man vill göra ett snabbt ärende… Sen är jag väldigt ‘blödig’ av mig när det gäller sånt här. Jag försöker så klart men gillar verkligen inte sår! Riktigt fånig kände jag mig men eftersom jag inte visste om jag behövde sy sprang jag över till grannen med den blödande tummen. Han som praktiskt nog är ledig på fredagar och var snäll och körde mig till VC. För enligt 1177 skulle det sys (fast jag missförstod visst vad som räknas som glipa, hade jag tittat nogare hade jag sett att det bara var hud som huggts av…). Ovärdeligt med hjälpsamma grannar när man bor så här! Och det är tack och lov ofta någon hemma på vår väg.

Enligt sjukvårdsupplysningen, 1177, ska man åka in om såret glipar flera mm. Fast är det avskalad hud läker det visst av sig självt. Sen läker det mesta som inte är djupt även om man inte syr, bara frågan om hur bra. Och så fick jag veta att det (så länge det inte forsar farligt mycket blod) räcker att sy inom 6-8 timmar. Då vet vi det! Är man osäker kan man alltid ringa 1177 först och beskriva (lite bättre än jag).

doktor
Det räckte med tvätt och omplåstring för min del eftersom det bara var lite ‘avskalad’ hud, puuhh. Och jag svimmade inte, fast så långt brukar det inte gå. Sköterskan svimmade inte heller (just det, då var det nog inte så farligt!). Det hade varit ok med stygn också, jag tycker det värsta är innan, när man vimsar runt och nojar upp sig där hemma alldeles ensam!

När vi ändå pratar doktor kan jag berätta att när Kira och Nuppe skulle till veterinären tog jag en transportbur för små hundar jag hade hemma. Den funkade perfekt! En handduk i förstås så de inte skulle halka. Söta va? Att den är lite mörk lugnade dem under resan.
Och så Nuppes fina fotbandage från när vi (Magnus!) öppnade hans fotböld i somras. Steril kompress och linda med micropore tejp. Ev. förband över så håller det torrt bättre, speciellt när de går ute. Alltid bra att ha lite sårgrejer hemma! Koksaltlösning, plåster och förband är nog ett måste! (Och helst en egen doktor…. suck)

Single Post Navigation

Kommentera

