Blogg om höns och lantliv

Städar hönshuset!

mocka-honshus
Nätväggarna fick sig en omgång, dammigt värre! Hönsen har hönsgårdsarrest under tiden. Jag vill gärna passa på att ha dem lösa i trädgården när vi städar men tror du DE vill vara där just då? Nä, de vill nämligen gärna hjälpa (stjälpa) till…
Först ska all inredning ut, sen sopa, sopa, sopa… Sägs att det blivit trendigt med höns men jag tycker inte jag känner mig så där jättetrendig…

mockning
Så ska all inredning tas ut och tvättas! Riktigt ‘skitjobb’ det här 😉 . Jag brukar använda vattenslang, spackelspatel, skurborste och varmt såpavatten. Spateln använder jag jättemycket, perfekt att gå med den och en liten skyffel och plocka upp lite i hönshus och hönsgård. Plockar man lite då och då behöver man ju inte mocka så ofta.

mocka
Äntligen har vi fått ut allt, tvättat sittpinne, stege och reden, dammat alla hyllor och skurat golvet. Dags för det lite roligare – att fylla på fräscht strö och göra fint. Jag hörde hönsen stå i farstun utanför och nästan knacka, ‘hallå, är du klar snart, det regnar ju!’

mockning-hus
Vår första nät-ram bytte vi eftersom det fastnade så mycket klickar på det och det var svårt att få rent. Upptäckte att vi hade en gammal hundbursgrind till bilen som vi inte använde, den blev perfekt när den sattes fast på en regel med krokar. Stadigt och lätt att ta ut och tvätta! Kan tänka mig att ett kompostgaller också är suveränt ovanpå gödselbrädan. Själva brädan är en osb-skiva med tidningar på.

m-lucka
‘Går det bra att komma in nu, snääälla?’ Hönsen gillar verkligen att ha det rent omkring sig. Och de tycker mycket om omväxling – det räcker att man ändrar om lite eller byter strö så ska det kuttras, sprättas och undersökas en massa.

min-tupp
Speciellt Nuppe visar var allt nytt finns. Han sträcker på sig och lockar på tjejerna att det finns snäckskal och smågrus i byttan. Det fanns där innan också men så här gör de alltid när vi bytt strö, allt ska checkas av direkt samt prov-äta och dricka. Det är samma om jag kommer ut med en skål vatten i hönshuset, då vill alla genast provsmaka, fast de har vatten inne.

godis
Lite guldkant på tillvaron är de ju värda! Här i form av majs, rönnbär och nypon. Och mattes ‘finporslin…’ Höns är så tacksamma och underbara!

 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Städar hönshuset!

  1. Jessica on said:

    Hej. Kan du fota mer i hönshuset? Du har så fin inredning. Ser gärna dina reden. Tack på förhand 🙂

Kommentera

