Blogg om höns och lantliv

Dags att börja jobba igen!

nymfparakit
Julledigheten är slut. Började med att försova mig, var liksom för mörkt för att gå upp när klockan ringde! Såna (o)vanor kan man lätt få när man jobbar hemma… Ingen chef som skäller på en när man inte gör det man ska (skönt va?). Så då blir det att snabbt ta tag i dagens kontorsfix. Eller nej, jag började faktiskt med att söla lite till. Efter prommis med Andruska, check hos hönsen och mat till alla åt jag frukost ihop med fåglarna. Det är ju ändå rätt lugnt just nu. Joakim tycker den lilla sukulenten jag fick av grannen innan jul är väldigt god (ogiftig också). Alma testar julkorten på andra sidan. Har nog inga pappersgrejer i köket som inte har naggade kanter😉 .
Jorden skulle också provsmakas!

fagelmat
Mina nymfparakiter får halvgrodda fröer. Jag köper en påse parakitblandning och en påse groddblandning och blandar. Blir en allsidig mix. De ska inte innehålla pellets och dyl som inte blir bra i vatten. Jag brukar hitta allt jag behöver på Zoomässan/Arken Zoo i Kungsbacka. Och så gillar jag att de har så kunnig och engagerad personal där.
Parakiterna äter alltså fuktiga frön eftersom de legat i vatten i kylen ett dygn. Jag sköljer, silar bort lite vatten, strör på lite vitaminpulver och serverar. Och så in med en ny dagsranson i kylen förstås, för nästa dag. Mer naturligt för dem än att äta torra fröer. Fröerna blir också mer näringsrika. Det är också lätt att få i dem vitaminer så här eftersom vitaminpulvret fastnar på fröerna. Vitaminer sägs vara bättre i maten än i dricksvattnet eftersom de (jämfört med hönsen) dricker extremt lite. Badet fick också var med idag!
Så! Nu är snart alla morgonbestyr klara, då var det ju snart dags för lunch och Andruskas lunchpromenad…! Aaahh, imorgon ska jag gå upp tidigt!

Single Post Navigation

Kommentera

