Blogg om höns och lantliv

Vi gör en julkrans

krans
Dino, är du på väg in? Vet inte vad han tänkt göra men jag tänker i alla fall göra en julkrans. Tänkte att Dino och Rova får vara med mig ute lite idag. De andra får vara i hönshuset några dagar tills Nuppes och Kiras trampdynor läkt bättre. Tycker synd om dem nu men förhoppningsvis går läkningen fortare utan gegga och smuts på fötterna. Håller tummarna för att Nuppes fot kommer läka nu när han fått antibiotikasalva och allt. Kiras såg bra ut igår när vi kollade.

julkrans
Rova är verkligen sååå nyfiken! Hon tar sig liksom tid att begrunda saker. När jag ger dem godis äter hon förstås men är inte den som slukar allt eller slänger i sig det fort utan testar gärna lite eftertänksamt. Och provar gärna knapparna på jackan också, fast efter femte gången på samma knapp brukar jag säga till henne att den nog inte går att äta… Hon hittade en mask idag som Dino drog upp, undersökte den noga och knallade sen vidare… Helt ok för masken antar jag, och man måste ju inte bara för att man kan. Hon kanske är en sån som jag som fascineras för mycket av djur för att äta upp dem.

binda-krans
Får se hur det här ska bli, har aldrig gjort någon krans förut. Brukar vara lite för otålig för pyssel, tycker mer om när det blir klart. Beundrar nog folk lite som kan sitta och skapa något konstnärligt i flera veckor. Jag kom på idén när vi var och julhandlade i Kungsbacka i lördags och fick syn på sådan där grön ståltråd. Först tänkte jag att jag kan göra ett mosshjärta till graven men det är ju fint med en krans också. Och så är det ju inte ont om grankvistar i skogen direkt…

kransar
Ser ju lite roligare ut på dörren – eller i gruset om Dino får tycka. Undras varför man inte gjort fler grejer förut och tagit till vara på allt som finns precis intill huset. Ska bättra mig på detta. Det enda jag behövde skaffa var ståltråd, resten hittade jag ute eller i kontoret. Får se hur länge den hänger uppe, blir en del spring genom den här dörren på dagarna.

kransbinderi
Nöjd. Och varken krångligt eller tidskrävande. Lite roligt, för man kan ju faktiskt ha allt möjligt i en krans! Kanske till och med såna där små böjda polkagrisar? Men de skulle kanske inte hänga kvar så länge med tanke på att grannbarnen körde bus eller godis här halva november… Sist sa jag faktiskt att vi inte hade något (det var ju nästan sant också, hade bara lite men, ehh, det skulle vi ju ha till filmen sen) så jag sa att vi får väl ta bus då. Då såg de rätt ställda ut… 

Single Post Navigation

2 thoughts on “Vi gör en julkrans

  1. Vilken himla fin krans det blev. Har funderat flera gånger på att göra en men det har som aldrig blivit av, har nog tänkt att det är rätt komplicerat. Men nu blir man ju inspirerad att prova.

    Dessutom blir man otroligt inspirerad att skaffa höns. Jag kan knappt bärga mig till i sommar när våra kommer!!🙂

  2. Tack Jenny!
    Vad spännande att ni ska skaffa höns! De är så mysiga och roliga!🙂

Kommentera

