Blogg om höns och lantliv

I hönshuset

30
Idag är nog årets gråaste dag! Gänget får var inne och hålla till godo med sågspånen, stegen och maten. Och att bli fotade… (ja, idag igen!).

31
Apropå spån så hittade jag ett i håret innan jag skulle gå och lägga mig igår, hi hi. Inte så speciellt med det men det fick mig att tänka på den där fina dokumentären ‘Kokvinnorna’ som gick på tv för något år sen. Den gamla damen, kokvinnan, med den trasiga ryggen som lever helt isolerad med sina kor. Lite motvillig hjälp får hon dock från omvärlden och systern. Sett den? Jag glömmer aldrig scenen när de först pratar bara med kokvinnans lite mer sofistikerade och prydligare syster. Hon säger med en suck ungefär: ”Ja, min syster har inte levt väl, hon har allt levt ett hårt liv och inte tagit hand om sig. Hon har ju bara levt för korna.” Sedan pratar de med kokvinnan, man ser henne sitta där i ströt med halmen spretande ur det smutsiga håret. Så frågar de henne hur hon ser på sitt liv. Hon svarar lugnt något i stil med: ”Jo, jag har levt ett bra liv, fick jag leva om det skulle jag leva det likadant.” Ha ha, underbart! Ja, hur är det rätta sättet att leva? Det måste man ju avgöra själv.
Allt är verkligen relativt!

32
Dora går omkring på stegen upp till luckan, de andra sitter i farstun. En sådan här regnig dag brukar de sitta där tätt ihopkurade och se ut över eländet.

33
Och vad gör det här sällskapet? Dora sprätter ner spån och Dino putsar bort det… Japp, livet på landet alltså.

Single Post Navigation

Kommentera

