Blogg om höns och lantliv

Att leva med höns, att låta höns leva <3

fina-dino
Tänk om man fick göra en fredagsönskning! Jag skulle önska att man slutade ha dessa underbara djur i industrier – både för ägg och kött. Jag och Magnus köper inte kyckling och äter heller inte våra egna. Vi ser dom som husdjur. Jag har inte ätit kyckling på många år och jag måste bara få säga att det är superlätt att vara utan! Det finns så mycket annat att stoppa i sig. Varför ska dessa mysiga djur leva i tråkiga smutsiga lokaler, transporteras och sedan dödas bara för vår aptits skull? Jag menar, det är ju inte så att vi måste äta kyckling får att må bra. Inget djurslag i världen är så industrialiserat som höns och kycklingar.
Att inte stödja denna industri och att få ha hönsen med hänsyn till deras behov känns helt rätt för oss. Sedan är jag övertygad om att mer empati och engagemang för djur ger mer lycka och mening i livet. Förstås också frustration över att se djur lida och folk som inte bryr sig, men det känns i alla fall bra att ha börjat med sig själv. Alla har vi den möjligheten.

Höns är medvetna, individuella, kommunikativa, kännande, sociala, sällskapliga och kloka. Jag tycker de är värda så mycket mer än att leva i industrier. Vad skulle du önska?

Single Post Navigation

2 thoughts on “Att leva med höns, att låta höns leva <3

  1. Hej! Känns mysigt och trevligt att följa med på hönsens eskapader! En sak håller jag dock inte helt med om i detta inlägg, det är jättebra att ni inte äter kyckling, men.. De andra djuren är också intelligenta, och deras intressen och behov blir inte tillgodosedda i dagens djurindustri. varför bojkotta ett lidande och stödja ett annat?

  2. Hej! Jag äter faktiskt inget annat kött heller. Just för att jag inte kan stödja djurindustrin. Eller ens faktum att de måste dödas för att jag ska äta ngt som kroppen inte ens behöver, därför vill jag t.ex inte heller äta grannens grisar som har det bra. Jag vill gärna få fler att välja bort kött, finns ju bara fördelar med det! Men jag har valt att väga grejer lite innan jag försöker eftersom det lätt får tvärtomeffekt. Har ofta upplevt att gränsen är hårfin… Jag vill få andra att öppna ögonen särskilt för hönsens situation, men tror att det kan bli lite mastigt om jag går på läsarna om andra djur, kan bli för mkt på en gång.

    Sedan tycker jag att har man åtminstone valt bort att äta kyckling och industriägg så har man iaf kommit en bit och det är betydligt bättre än inget! Avstå det är lätt, men det kan vara svårare att gå hela vägen, iaf med en gång. Det är relativt. T.ex tycker jag i allmänhet att välja vilt är bättre än ko, får är bättre än gris – alltså, mindre industri är bättre. Åtminstone några steg i en medvetnare riktning. Men jag förstår vad du menar.

    Hönsen är så oerhört utnyttjade och så många fler än andra djurslag i industrin. Visst är det bättre om alla väljer bort allt kött men jag är osäker på hur man ska komma dit… Alla påverkas på olika sätt. Känner du igen det? Mkt frustrerande men man får försöka med olika medel. Min sambo, några av hans kollegor och en i min familj har helt valt bort kyckling efter att ha pratat lite med oss om industrihöns. Sen minskade några av dem också på annat kött och började även köpa mer Krav-märkt. Några av dem är nu vegetarianer. Inte perfekt, men en bit på väg. Man får glädjas och peppas av det lilla man lyckas med så man orkar fortsätta.🙂

Kommentera

