Blogg om höns och lantliv

Det blommar fortfarande

blogg-om-lantliv
Dessa dagar har ju varit så fina! Rätt somrigt fortfarande.
Vi brukar bara köpa några få sommarblommor till utekrukorna varje år. Har för övrigt ingen ordnad rabatt utan bara perenner, som får sköta sig själva. Lavendeln och Margeriten gillar sol och blommar tacksamt hela sommaren om man plockar lite då och då. De andra, Snöflinga och Million Bells tror jag det är, får man plocka bort de bruna blommorna ofta från, annars ser de inte så roliga ut. Margeriten har nu gett sig fast den brukar blomma ända till oktober. Kanske har jag slarvat lite… Svärmor har ofta poängterat hur viktigt det är att ta bort bruna blad och blommor, annars kommer det inte nytt. Så det försöker jag göra, man får ju liksom mer på köpet då. Fast jag satsar bara på lättskötta växter eftersom jag inte vill greja så där jättemycket med dem. Krukorna är så bra för de kan man lätt flytta omkring och man kan snabbt ta bort en brun blomma i förbifarten.
Inneväxterna blir också lite gladare av plockandet även om jag mest har ‘underhållsfria’ växter där.

Single Post Navigation

Kommentera

