Blogg om höns och lantliv

Höns med ögoninflammation?

dinos-oga   dinos-oga2
Lite orolig för Dinos öga. Upptäckte i förrgår att det var lite var och små små bubblor i ögonvrån och så tittade han bara halvt. Även svullen runt hela ögat, men bara på ena ögat/ena sidan. Igår och idag ser det ut så här. Igår var han hängig, lite tjock i munnen men inget som rann (eller bubblade längre), varken där eller annanstans. Jag hoppas att det bara är en blåtira eller ett getingstick. Ögonproblem hos höns kan ju vara tecken på farliga saker, typ ILT, Marek eller annat men då borde det väl vara båda ögonen samt andra besvär tycker jag. Vet inte hur vanligt det är med ögoninflammation hos höns men om det bara är det verkar det ju inte så farligt. Annars kanske han bara fått något skräp i. Idag är han något piggare och gal som vanligt, halsen verkar väldigt ok (!). Ingen hosta, nysning eller andra symtom så jag tror inte det är förkylning. 

Ringde veterinären som sa att vi kunde skölja med steril koksaltlösning. Vi gjorde det igår samt pillade bort lite var med en blöt tops. Även om det lär bli dyrt är det skönt att veta att man i alla fall KAN tillkalla en veterinär i området om det någon gång skulle behövas. Och man kan alltid ringa och få råd, även om de inte kan säga vad det är. Jag tycker att det generellt finns alldeles för lite resurser för höns på mottagningarna! Även de som ska kunna lite mer om Lantbruksdjur på t.ex Distriktsveterinärerna kan de ofta väldigt lite om höns. Jag brukar ringa Distriktsvet. i Kungsbacka eller ännu hellre Halmstad, Magnus där är bra på höns. Annars är det Blå Stjärnan, exotiska avdelningen – fåglar och smådjur som kan ta emot eller rådge.

Single Post Navigation

3 thoughts on “Höns med ögoninflammation?

  1. Jag följer med intresse din blogg. Den är inspirerande och du tar jättefina foton. Tack vare den köpte vi också friggebodsstomme på Byggmax, efter att förgäves letat beg. friggebod.
    Snart är den klar, sen är det bara hönsen som saknas.
    Äntligen…

  2. Åh, tack så mycket Lena. Jätteroligt att höra! Och vad roligt att ni valde samma bod, blir säkert jättebra. Det är lika bra att göra rätt och bra från början. Underlättar mkt sen! Med bra hus, ventilation, miljö, hygien osv minskar man risk för div. åkommor. Säg till om du vill ha råd. Lycka till med de små!

  3. Eva-Karin on said:

    Jag tror numera att det är ganska vanligt med ögoninflammation hos höns. En del hönsägare har aldrig haft det men flera har berättat att det är vanligt hos dem. När jag fick de första kycklingarna fick de ju ordentligt inflammerade ögon allihop… Behandlade med receptfri salva för människor, men utan direkt resultat. Fick sen pc-salva för ögon som jag försökte pilla in, efter att ha sköljt med koksaltlösning och bomullsrondeller. Pilligt! De blev ju bra, men vet inte om det berodde på salvan…. Men de var hemskt sjuka!
    När jag köpte mina små höns härjade ögoninflammation på gården de kom från. Kvinnan jag köpte av sa att hon bara sprejade inflammerade ögon med vanlig nässpray var 3:e dag. Såg betydligt smidigare ut än salva!!

Kommentera

