Blogg om höns och lantliv

Rhode Island Red tupp

Dino
Vår stilige tupp av rasen Rir – Rhode Island Red. Han och hönans fjäderdräkt är helt fantastisk tycker jag. Så rödbruna och vackra! Tuppen har liksom vattenkammad frisyr med släta, glansiga lite mörkare fjädrar överst och dun-mjuka ljusare fjädrar under. Han är kanske lite stor för rasen med sina gigantiska ben och fötter och med en vikt på 4 kg. Rir-hönsen är lugna, förnöjsamma och lätta att handskas med. De är också självständiga och är bra på hitta diverse matnyttigt utomhus. De är tunga och flyger dåligt så de är lätta att ha inhägnade. Vår Rir-tupp är orädd, låter sig gärna klappas och kommer ofta strykandes vid fötterna med huvudet på sned och tittar en nyfiket i ögonen. Mycket matglad kille är detta!

Single Post Navigation

2 thoughts on “Rhode Island Red tupp

  1. Fantastisk vackra djur! Har själv precis skaffat Sussex höns som vi värpt
    Fram själva med kläckare. Det blev tre hönor och två tuppar av nio möjliga ägg.
    De växer så det knakar och de är väldigt små nyfikna krabater.
    Eftersom jag och min man aldrig har haft höns tidigare försöker jag läsa på på nätet och få kunskap av andra med mer erfarenhet. Det var så jag hittade din block
    och har tänkt att följa dig och dina djur så jag blir lite inspirerad.

  2. Hej!
    Tack för din kommentar :-). Sussex är så fina! Lugna, tåliga och rätt lätt att få dem tama, sägs vara bra mödrar åt de små också. Vad spännande för er!
    Lycka till!

Kommentera

